Forgalomszámlálás más nézőpontból

CallioVision > Blog  > Forgalomszámlálás más nézőpontból
Légi felvétel a városi forgalomról.

Forgalomszámlálás más nézőpontból

Előző cikkünkben bemutattuk a drónok által nyújtotta lehetőségek, széles körben kezdenek elterjedni a piacon. A CallioFlow jármű forgalomszámláló eljárásunkat ültettük át ebbe a közegbe, ebben a cikkünkben ezt szeretnénk részletesebben bemutatni.

A forgalomszámlálás adatai, alapul szolgálnak a forgalomtervezéshez, a forgalmi előrejelzések készítéséhez, a helyi forgalomirányításhoz és az útvonallehetőségek kiszámításához. Ezek a forgalomelemzés lényeges részét képezik, amelyek alapján megfelelő forgalomirányítási intézkedéseket fogalmaznak meg és hajtanak végre.

Több alkalommal végeztünk időszakos csomóponti videós forgalom számlálást. Ennek egyik legnagyobb kihívása, hogy véletlenszerű helyeken kell ideális kamera elhelyezést találni annak érdekében, hogy nagy pontosságú eredményeket tudjuk garantálni. Ez jelenti többnyire a legnagyobb kihívást, mivel semmi nem garantálja, hogy az ideális kamera elhelyezésnek meg lesznek a szükséges feltételei. Így álltalában kompromisszumokat kell kötni.

Ezeket a kompromisszumokat lehet teljes mértékben kizárni azzal, hogy drónnal repülünk a legmegfelelőbb pozícióba és onnan rögzítjük a videókat, a felmérni kívánt keresztmetszetről vagy csomópontokró

A drónos forgalomszámlálás előnyei

Drónos légi felvétel a lakott területen kívüli forgalomról.
Drónos légi felvétel a lakott területen kívüli forgalomról.
Drónos légi felvétel a lakott területen kívüli forgalomról.
Drónos légi felvétel a lakott területen kívüli forgalomról.
Drónos légi felvétel a lakott területen kívüli forgalomról.
Drónos légi felvétel a lakott területen kívüli forgalomról.
Drónos légi felvétel a lakott területen kívüli forgalomról.

Első és legfontosabb előnye, ahogy már utaltunk rá, hogy nem kell megküzdeni a kamerák elhelyezésének problémájával. Ahonnan célszerű forgalomszámlálást végezni, az tipikusan legalább 6 méteres magasság, tehát a kamerákat villanyoszlopokra, egyéb pilonokra, épületekre, közúti jelzőtáblákat tartó konzolokra szoktuk rögzíteni.

Itt máris bejön a probléma, hogy ezeknek a rögzítési pontoknak ki a tulajdonosa, ki engedélyezheti a kamerák kihelyezését. Amikor megvan az engedélyünk, akkor további kihívást jelentenek a különböző belogó objektumok, ezek jellemzően lehetnek fák vagy egyéb útszéli vagy városi növényzet. Ilyen kitakarást okozhatnak még a városi környezetben megtalálható építmények, tartószerkezetek.

A másik hatás, amit teljesen ki lehet küszöbölni, az a járművek egymásra gyakorolt hatása. Tipikusan nincs olyan rögzítési pont, ami nem valamekkora oldalsó rálátást eredményez, így a kamionok és egyéb nagyméretű járművek kitakarhatják a mögöttük haladó kisebb járműveket. Ez a hatás hatékony jármű követéssel azért csökkenthető, de célszerűbb már a jelenséget kiküszöbölni, mivel így megszüntethető ez a nehézség.

Milyen hátrányokkal találkozhatunk?

Egyik legnagyobb hátránya ennek a megközelítésnek, hogy csak megfelelő időjárási körülmények között van lehetőség arra, hogy az adatrögzítést elvégezzük. Tehát a túl erős szél vagy a csapadék megakadályozhatja az adatrögzítést.

Másik tényező az idő, a drónok repülési ideje véges, alkalmanként le kell szállni akkumulátor cserére. Ilyenkor erre az időintervallumra vagy kiesik az adatrögzítés, vagy két drónnak kell elvégezni a mérést és felváltva használni őket. A repülés alatt a szakképzett személyzetnek végig a helyszínen kell tartózkodni, így főleg az 1-2 napos felmérések esetén lehet ez a megoldás hatékony, utána már érdemesebb fixen kihelyezett kamerákkal dolgozni.

A harmadik tényező a légtér használathoz kötött, több olyan légtér van Magyarországon, ahol vagy részlegesen vagy teljes mértékben korlátozott a drónok használata. Így ilyen területeken, vagy csak megadott időszakokban vagy egyáltalán nem tudunk forgalomszámlálást végezni.

Drón használatot tiltó tábla.

Eredményesség

Modern, mobil, mindig elérhető és precíz rendszerként a drón maximális rugalmasságot tesz lehetővé a legváltozatosabb területeken, legjobb esetben a legváltozatosabb feladatok elvégzésére.

Amikor a felmérés körülményei lehetőséget adnak drón használatra, akkor az amúgy is magas pontosságot tovább tudjuk növelni. Ennek oka, hogy felülnézetből egy adott magasságból, a teljes területen a járművek mérete azonos, azaz egyszerűsítettük a problémát. Ugye a kitakarások is megszünnek ebből a nézőpontból. A jármű kategorizálásában is elhanyagolható mértékűre csökken a hibaarány hiszen erre is igaz, hogy a járműveknek a megjelenése a képeken sokkal kevésbé változatos.

Csomóponti felmérések esetén, a teljes területen hasonlóan magas minőségben tudjuk az adatokat rögzíteni. Felülnézetből nagyságrendileg egy 100×100 méteres területen pontos trajektória adatokat tudunk generálni, így egy nagyméretű körforgalom egyes kihajtóin azonos pontosságú eredmény érhető el.

A technológia jövője

Az eddigi trendek figyelembevételével azt tudjuk mondani, hogy egyre jobb kamerák jelennek meg a drónokon, az akkumulátorok fejlődésének hála egyre hosszabb felméréseket lehet majd végezni a jövőben, egyre hatékonyabb módon.

A forgalomszámláláson kivül, a közlekedés teljes vizsgálata során is alkalmazhatjuk a drónok technológiát, gondolunk itt a közlekedési lámparendszerek felügyeletére, a baleseti gócpontok elemzésre, vagy hidak, felüljárók szerkezeti állapotfelmérésre is.

Ha kérdése van drónos forgalomszámlálással kapcsolatban, forduljon hozzánk bizalommal!