M.I. korlátai a Robotaxizásban

CallioVision > Blog  > M.I. korlátai a Robotaxizásban
Nő vezetés közben a telefonját nézi egy önvezető autóban

M.I. korlátai a Robotaxizásban

A mesterséges intelligencia (MI) által vezérelt robotaxik forradalmi újításokat ígérnek a közlekedés terén. Azonban a technológia jelenlegi állapotában még számos kihívással és korláttal szembesül. Ebben a cikkben áttekintjük a robotaxik legfontosabb korlátait, különös tekintettel a technológiai és biztonsági kihívásokra.

Robotaxi kontra önvezető autó

Fontos megkülönböztetni a robotaxikat az önvezető autóktól. Az önvezető autók különböző szintjei léteznek, az egyszerű vezetéstámogató rendszerektől kezdve a teljesen autonóm járművekig. Az önvezető autózás öt szintje közül az első kettőben a jármű bizonyos funkciókban segíti a vezetőt, de a vezetőnek folyamatosan figyelnie kell. A harmadik szinten az autó már több funkciót is képes összehangoltan kezelni, de még mindig szükség van a vezető beavatkozására. A negyedik szint bizonyos megkötéseket tartalmazhat, de amíg a definiált körülmények adottak nincs szükség emberi beavatkozásra. Az ötödik szinten az autók teljesen automatizáltak, képesek minden helyzetben önállóan közlekedni anélkül, hogy a vezetőnek be kellene avatkoznia.

A robotaxik esetében azonban az utastól nem elvárható, hogy beavatkozzon egy nem várt szituációban, így a technológiai kihívások még nagyobbak. A robotaxik és a tömeggyártott önvezető autók közötti különbségek a hardveres megvalósításban és a költségekben rejlenek. A robotaxik gyakran drágább, összetettebb szenzorrendszereket használnak, mint például lidarokat, amelyek precízebb detektálást tesznek lehetővé. Ezzel szemben a tömeggyártott autók inkább olcsóbb szenzorokra, kamerákra és radarokra támaszkodnak.

A technológiai kihívások

Cruise önvezető jármű San Franciscóban használat közben

A robotaxik egyik legnagyobb technológiai kihívása a mesterséges intelligencia általános képességeinek hiánya. A jelenlegi MI modellek gyakran nem tudnak megbirkózni a váratlan helyzetekkel. Például 2022 nyarán San Francisco egyik kereszteződésében a Cruise robotaxi flottájának egy része összegyűlt és lezárta az utat. A probléma megoldása érdekében a Cruise alkalmazottai személyesen vitték el a járműveket. Az eset rávilágított arra, hogy a központi rendszerekben is jelentkezhetnek hibák, nem csak a járműveken futó programokban.

Egy másik példa 2021 tavaszán történt, amikor egy Waymo robotaxi nem tudott mit kezdeni az útra kihelyezett forgalomterelő bójákkal. Annak ellenére, hogy az autó helyesen érzékelte a világot, nem tudta megoldani a helyzetet, és inkább nem reagált semmit. Az ilyen esetek rámutatnak arra, hogy a jelenlegi MI rendszerek még mindig nem képesek minden váratlan helyzetet megfelelően kezelni.

Biztonsági kihívások

A robotaxik biztonsági kihívásai szintén komoly aggodalmakat vetnek fel. 2023 októberében történt egy tragikus baleset, amikor egy ember által vezetett jármű elütött egy gyalogost, aki átrepült egy robotaxi elé. A robotaxi vészfékezett, de így is ráhajtott a gyalogosra, majd megpróbált félreállni, ezzel további sérüléseket okozva. A Kaliforniai Közlekedési Hatóság (California Department of Motor Vehicles, DMV) az eset után azonnali hatállyal felfüggesztette a Cruise önvezető autóinak engedélyét, mivel úgy ítélték meg, hogy nem eléggé biztonságosak.

Várakozásaink

A jelenlegi technológiai állapot alapján nem biztos, hogy a teljes körű autonóm vezetés megvalósítható, különösen, ha a költséghatékonyságot is figyelembe vesszük. Számos eset bizonyítja, hogy a robotaxik a nem várt helyzetekben tévedhetnek. Az innovációra szükség van, de ha egy szolgáltatás még nem érett meg arra, hogy felügyelő sofőr nélkül működjön, akkor a biztonsági szempontok miatt vezetőnek kellene a kormány mögött ülnie, aki a nem várt szituációkat kezeli.

További érdekes információkért, olvassa el a mesterséges intelligencia technológiai korlátairól szóló korábbi cikkünket.