Drónos forgalomszámlálást végeztünk Fehérváron

CallioVision > Blog  > Drónos forgalomszámlálást végeztünk Fehérváron
Forgalomszámlálás körforgalomban légifelvételről

Drónos forgalomszámlálást végeztünk Fehérváron

Megrendelőnk célja egy körforgalom áteresztő képességének növelése, mely csúcsforgalomban folyamatos szűk keresztmetszetnek bizonyul. Akár több száz méteres álló kocsisor is ki tud alakulni azáltal, hogy a környéken ez a körforgalom bizonyul a legkisebb áteresztőképességű csomópontnak.

A csomópont átalakításának tervezését végző cég megkeresésére végeztünk drónfelvétel alapján mesterséges intelligencia alapú forgalomszámlálást és kategorizálást, hogy segítsük munkájukat. Több megoldást szeretnének szimulált környezetben kipróbálni és a legjobb terveket finomhangolni. Ehhez elengedhetetlen hogy a jelenlegi forgalom nagyságát ismerjék. Mivel elég nagy méretű, 5 ágú körforgalomról van szó emberi mérés csak nagyon nehézkesen megvalósítható, illetve az automatizált megoldásnak köszönhetően olyan információk is előállíthatóak, ami túlmutat a sima forgalomszámláláson mindezt költséghatékony módon.

Drón felvétel készítés

Székesfehérvár drónos forgalom számlálás

Első feladatunk a videós adatrögzítés volt, melyet a későbbiekben cégünk által fejlesztett szoftverrel értékelhetünk ki. Előre meghatározott 3×1 órás idő intervallumban mértünk fel, az időpontokat a csúcsterhelés időszakára ütemezték

A januári repülés olyan kihívásokat támasztott felénk, mint például közvetlen pirkadat utáni felszállás vagy éppen a reggeli köd. Mivel egy elég nagy méretű körforgalmat kellett felmérni, így a repülési magasságunkat földfelszín feletti 120 méterben kellett meghatározni. Ez volt az a magasság, ahonnan a teljes vizsgálandó terület lefedhető volt. Ilyen magasságból a köd már számottevően befolyásolja a videó minőségét, ráadásul ahogy a szél fújt a ködösödés a videón erőteljes pulzáló hatású, azaz hol kitisztul hogy egészen „kifehéredik” a kép.

Szoftveres forgalomszámlálás

Mesterséges intelligencia jármű detekció

Az elkészült felvételeket már csak ki kellett értékelni a szoftverekkel, ami nehézséget okozhatott volna azok a félig sötétben készült felvételek, a ködös „kitakarás”, vagy a havas eső mely az utolsó felvétel alkalmával csapott le ránk. Ezen felül a 120 méteres földfelszín feletti felmérési magasság nem a tipikus felmérési távolságunk. Ennek ellenére rendszerünk helytállt ilyen szélsőséges körülmények között is. Az utolsó repülésünk utáni munkanapon már a tervező iroda rendelkezésére bocsátottuk a nyers felvételeket, a forgalomszámlálási és kategorizációs eredményeket. Így kijelenthetjük, hogy nem tipikus körülmények között is jól vizsgázott a forgalomszámláló eljárásunk.

Gépi forgalomszámlálás jármű követés

A jövő körforgalma

A zsúfolt, feltorlódott körforgalomra a Közlekedésfejlesztés Kft. legígéretesebb koncepciójáról, mely a megoldás lehet az Új Csóri úti körforgalom problémájára írt a feol.hu is. A cikkben szereplő videón látható a drónunk felszállása és hogy milyen videót rögzítettünk a körforgalomról.