Drónos forgalomszámlálást végeztünk Fehérváron
Megrendelőnk célja egy körforgalom áteresztő képességének növelése, mely csúcsforgalomban folyamatos szűk keresztmetszetnek bizonyul. Akár több száz méteres álló kocsisor is ki tud alakulni azáltal, hogy a környéken ez a körforgalom bizonyul a legkisebb áteresztőképességű csomópontnak.
A csomópont átalakításának tervezését végző cég megkeresésére végeztünk drónfelvétel alapján mesterséges intelligencia alapú forgalomszámlálást és kategorizálást, hogy segítsük munkájukat. Több megoldást szeretnének szimulált környezetben kipróbálni és a legjobb terveket finomhangolni. Ehhez elengedhetetlen hogy a jelenlegi forgalom nagyságát ismerjék. Mivel elég nagy méretű, 5 ágú körforgalomról van szó emberi mérés csak nagyon nehézkesen megvalósítható, illetve az automatizált megoldásnak köszönhetően olyan információk is előállíthatóak, ami túlmutat a sima forgalomszámláláson mindezt költséghatékony módon.
Drón felvétel készítés
Első feladatunk a videós adatrögzítés volt, melyet a későbbiekben cégünk által fejlesztett szoftverrel értékelhetünk ki. Előre meghatározott 3×1 órás idő intervallumban mértünk fel, az időpontokat a csúcsterhelés időszakára ütemezték
A januári repülés olyan kihívásokat támasztott felénk, mint például közvetlen pirkadat utáni felszállás vagy éppen a reggeli köd. Mivel egy elég nagy méretű körforgalmat kellett felmérni, így a repülési magasságunkat földfelszín feletti 120 méterben kellett meghatározni. Ez volt az a magasság, ahonnan a teljes vizsgálandó terület lefedhető volt. Ilyen magasságból a köd már számottevően befolyásolja a videó minőségét, ráadásul ahogy a szél fújt a ködösödés a videón erőteljes pulzáló hatású, azaz hol kitisztul hogy egészen „kifehéredik” a kép.
Szoftveres forgalomszámlálás
Az elkészült felvételeket már csak ki kellett értékelni a szoftverekkel, ami nehézséget okozhatott volna azok a félig sötétben készült felvételek, a ködös „kitakarás”, vagy a havas eső mely az utolsó felvétel alkalmával csapott le ránk. Ezen felül a 120 méteres földfelszín feletti felmérési magasság nem a tipikus felmérési távolságunk. Ennek ellenére rendszerünk helytállt ilyen szélsőséges körülmények között is. Az utolsó repülésünk utáni munkanapon már a tervező iroda rendelkezésére bocsátottuk a nyers felvételeket, a forgalomszámlálási és kategorizációs eredményeket. Így kijelenthetjük, hogy nem tipikus körülmények között is jól vizsgázott a forgalomszámláló eljárásunk.
A jövő körforgalma
A zsúfolt, feltorlódott körforgalomra a Közlekedésfejlesztés Kft. legígéretesebb koncepciójáról, mely a megoldás lehet az Új Csóri úti körforgalom problémájára írt a feol.hu is. A cikkben szereplő videón látható a drónunk felszállása és hogy milyen videót rögzítettünk a körforgalomról.