Arcfelismerő rendszerek a hatékonyság jegyében
A mesterséges intelligencia segítségével könnyedén automatizálhatóak különféle problémák, amikre eddig nem volt kellően hatékony megoldás. Költségcsökkenés, profit maximalizálás vagy éppen nagyobb felhasználó élmény érhető ezáltal el.
A neurális hálózatok elterjedésével az arcfelismerés, az alapú azonosítás területén is hirtelen kimagasló eredmények jelentek meg. Ismerkedjünk meg az arcfelismerésben rejlő lehetőségekkel.
Hol találkozhatunk arcfelismeréssel vagy arcazonosítással?
Ahol egy átlagos felhasználó is találkozhatott már az arcazonosítással az az okostelefonja, vagy a számítógépe. Jelszó beírás vagy egyéb adat megadása nélkül csupán azzal, hogy belenézünk a kamerába feloldjuk az eszközünket.
Egyes modellekbe az arcfelismerést használják arra, hogy a kijelzőt mikor zárolja az eszköz. Ha éppen olvasunk a telefonunkon vagy a tabletünkön és nem lépünk interakcióba vele, rövid időn belül zárolná a kijelzőt mivel épp nem érzékeli, hogy használatba van az eszköz. Ezt oldották meg a gyártók azzal a kényelmi funkcióval, hogy ha a kamera látja az arcunkat és még az eszköz felé is nézünk nem zárolja a kijelzőt, így a folyamatos olvasást nem gátolja.
Az arcfelismerés kezd elterjedni beléptető rendszerekbe is, kiegészítve vagy helyettesítve az ujjlenyomat alapú belépést. Az arcazonosítás előnye, hogy nem igényel direkt kontaktot, azaz a használata higiéniai szempontból lényegesen előnyösebb.
Mire használhatjuk mi arcfelismerést?
Az online világban is kiélezett harc zajlik az ügyfélszerzés területén, különféle statisztikai adatokra épülő célzott marketinggel igyekeznek magasabb konverziót elérni. Vagy éppen a honlapjuk oly módon történő átalakításával, ami felhasználva a látogató szokásokat még inkább kiszolgálja a tipikus felhasználó igényeket. Szinte minden weboldal és webshop ilyen praktikák hadát veti be, hogy felülkerekedjen a konkurencián. Hasonló arfelismerés alapú mérési eljárásokat valósítunk meg az offline világban.
Különféle plakátok, kirakatok, hirdetőtáblákra adott emberi reakciót mérjük fel a mesterséges intelligencia alapú programok segítségével. Az is jól meghatározható, hogy milyen korú és nemű emberek tartózkodnak a mérési zónába. Az életkor és nem szerinti bontás máris előáll a kimutatásokba. Ezen felül elég nagy pontossággal becsülhető, hogy merre nézett az ember. Ebből részletes hőtérkép generálható, azaz megállapítható mi az, ami felkeltette a vásárló érdeklődését. Ezzel a statisztikával jobban célozhatóak a hirdetések, de akár a kirakatunk tartalmát is optimalizálhatjuk ezzel az információval, hogy az emberek melyik kihelyezett terméket nézték inkább és melyiket kevésbé.
Ezen kívül digitális hirdetőtáblák vagy egyéb információs kijelzők esetében lehetőségünk van a tartalmat annak függvényébe változtatni, hogy milyen nemű és korú ember tekint éppen a kijelzőre. Az emberi reakcióra is építhetünk és így interaktív folyamatokat alakíthatunk ki. Példának okáért, ha egy adott tartalomra valaki mosollyal reagál, másik tartalmat generálhatunk számára, mintha negatívan vagy semleges gesztussal reagált volna.