AI autóversenyzés hírhozója: A2RL
Az Abu Dhabi Autonomous Racing League (A2RL) bemutatkozása izgalmas betekintést nyújtott az autonóm autóversenyzés jövőjébe. Az április 27-én tartott első versenyen a Yas Marina Circuit pályán világossá vált, hogy bár az AI technológia rohamosan fejlődik, még mindig számos kihívással kell szembenéznie.
A2RL: egy új versenysorozat kezdete
Az A2RL nem csupán egy újabb versenysorozat; célja, hogy formálja a természettudományok, technológia és mérnöki tudományok oktatását, valamint az autonóm mobilitást világszerte. Az első versenyen résztvevő, Dallara által épített együléses autók egy ex-Formula 1 pilótával osztoztak a pályán, bemutatva az autonóm technológia jelenlegi állapotát.
Különösen izgalmas, hogy Magyarország is képviseltette magát az első A2RL versenyen. A HUMDA Lab csapata részt vett az eseményen, és büszkén képviselte hazánkat. A csapatnak nyolc induló közül végül az ötödik helyen sikerült zárnia a rendezvényt.
Az A2RL autók technikai háttere
Az A2RL autók alapja egy 2023-as Dallara Super Formula alváz, amely egy négyhengeres, turbófeltöltős 2.0 literes motorral van felszerelve, ami körülbelül 550 lóerőt produkál. Az autó számos fejlett szenzorral van felszerelve, beleértve a hét Sony IMX728 kamerát, amelyekkel 360 fokos „látás” érhető el, négy ZF ProWave radart és három Seyond Falcon Kinetic FK1 Lidart. Az autó számítógépes rendszere egy Neousys RGS-8805GC, amely egy magas szintű Nvidia GPU-t használ.
Az AI kihívásai és lehetőségei
Bár az autonóm autók technológiája lenyűgöző, a verseny során számos technikai probléma merült fel. Az egyik legnagyobb kihívás az AI algoritmusoknak a váratlan események kezelése volt, egy-egy atipikus szituáció után is képesek kell maradni a pályán megfelelően manőverezni. A különböző egységek hőmérsékletének és állapotának folyamatos adatainak és a forgalmi helyzetek birtokában megfelelő döntések meghozatalára kell felkészíteni az AI-t mindössze öt milliszekundumonként.
A verseny eseményei
A verseny során több incidens is történt, ami rávilágított az AI rendszerek korlátaira. Az egyik autó például egy kanyar előtt több méterrel a falnak ütközött, míg egy másik autó egy másikat hátulról eltalált. A legvégső versenyt a TUM csapata nyerte, de nem volt hiány technikai problémákból és megbízhatósági gondokból.
Ezek az anomáliák jól mutatják, hogy az AI jelenleg még nem alkalmas arra, hogy teljeskörű megoldásokat szolgáltasson. Ahogy korábbi cikkünkben, a M.I. korlátai: a realitás és a hype közötti szakadék című írásban is részleteztük, az AI rendszerek jelenlegi állapota számos kihívással néz szembe, amelyek leküzdése időbe telik. Hasonló problémák merültek fel a robotaxis tesztelések során is, ahogy azt a robotaxis hibákról szóló cikk is részletesen bemutatja. A hasonló teszteknek és rendezvényeknek meg lehet az a hatása, hogy gyorsítsák az AI és az ember közötti távolság csökkenését.
A verseny egy meglehetősen nagyvonalú pénzdíjért folyt, így a csapatok komolyan vették a feladatukat, a díjazás tovább motiválhatja a fejlesztőket arra, hogy minél kifinomultabb megoldásokkal álljanak elő. A 2,25 millió dolláros összdíjazás motiválta a résztvevőket.
A verseny eseményei
Az AI technológia gyors fejlődése ellenére még időre van szükség ahhoz, hogy az autonóm autók teljes mértékben felvehessék a versenyt az emberi pilótákkal. Az A2RL célja, hogy évente legalább egy versenyt rendezzen, ahol a csapatok továbbfejleszthetik algoritmusaikat és versenyautóikat. Bár az első verseny akadtak problémák, a technológia fejlődése biztosítja, hogy a következő években egyre izgalmasabb és versenyképesebb autonóm autóversenyeket láthatunk majd.
Az AI alapú versenyautók fejlesztése és versenyeztetése egy izgalmas új fejezetet nyit az autósport világában. Az AI technológia gyors fejlődése és az autonóm rendszerek folyamatos finomítása révén az A2RL és hasonló versenysorozatok hamarosan, ha nem is tesznek rövid távon nagy érdeklődésre szert, inspirálják a következő generációs mérnököket és technológiai szakembereket. Ezzel is követve azt a szemléletet az autósport területén, hogy az autósport az utcai technológiák tesztkörnyezete legyen.